Pastila de securitate #19. De ce avem nevoie de Comunicare strategică?

14 octombrie 2022

Comments are off for this post.
Pastila de securitate #19. De ce avem nevoie de Comunicare strategică?

Un aspect esențial al guvernarii democratice este modul în care cetățenii, liderii și instituțiile publice se raportează între ei pentru a face schimbarea să se întâmple. Fără structuri și procese de comunicare care să permit schimbul de informații între stat și cetățeni, este dificil să ne imaginăm că statele pot fi receptive la nevoile și așteptările publice. În mod crucial, comunicarea transparentă permite cetățenilor să monitorizeze activitățile statului, să intre în dialog cu statul cu privire la chestiunile care contează pentru ei și să influențeze rezultatele politice. Mulți politologi cred că acest lucru încurajează dezvoltarea încrederii între stat și societate și este o bază a legitimității statului pe termen lung
Republica Moldova se confruntă cu un șir de amenințări hibride, mediului informational favorabil imixtiuniilor externe, dezinformarea și știrile false, intensificarea atacurilor anumitor entități statale la adresa valorilor democratice și interesului national.
Vulnerabilitatea țării noastre rezidă, pe de o parte, în sistemul instituțional și social al țării, care este scăzut și slab consolidat, iar pe de altă parte, în capacitatea înaltă de amestec a unor factori externi. Iar instituirea unui proces de comunicare strategică la nivel național este ca o măsură eficientă pe termen lung în contracararea acestor amenințări, precum și în sporirea rezilienței și consolidarea coeziunii societale și dezvoltarea principiilor de comunicare strategică.
Comunicarea strategică este procesul conceput inter alia pentru a contracara efectele perturbatoare ale dezinformării, vizând nu numai publicul extern, cu scopul de a promova interesele naționale, ci și publicul intern, pentru a spori rezistența la atacurile naționale.
În acest context complex, comunicarea strategică ar putea interconecta valorile democratice, instituțiile publice, mediile de comunicare, diverse categorii naționale și internaționale de public. Comunicarea strategică devine o necesitate în contextual dezvoltării exponențiale a rețelelor de socializare, intensificarea campaniilor de dezinformare online, diversificarea mijloacelor, surselor și țintelor campaniilor de influență manipulativă, lipsa încrederii în instituțiile guvernamentale.
Procesul comunicării strategice poate constitui oportunitatea de care este nevoie pentru a opri evoluția anumitor curente, pentru a spori reziliența publicului la campaniile de dezinformare și pentru a promova în rândul populației anumite narative/mesaje de bază în ceea ce privește interesele naționale ale statului.
Totodată, deoarece amenințările hibride țintesc integritatea securității statului, comunicarea strategică devine un instrument eficient care contribuie la consolidarea credibilității politice și a încrederii față de instituțiile statale responsabile de gestionarea diferitor domenii.
Punerea în aplicare cu succes a comunicării strategice ca instrument național, dar și la nivel regional, împreună cu factorii economici, diplomatici contribui la transformarea mediului de securitate regional, fotifica reziliența, asigura protecția și prezentarea intereselor vitale ale statului atât populației, cât și
Campaniile de comunicare strategică, organizate coerent și eficient pot influenta procese de percepere și reprezentare a realității publice și sociale, adresându-se unui public neomogen, cu profiluri variate, supus la diferite tipuri de dezinformare, care folosește surse de informare diverse, cu diferite grade de acuratețe. Fără o strategie coordonată, comunicarea de succes în aceste condiții ar fi imposibilă.