#2 Opinia expertului Nicu Popescu – Impactul COVID-19 asupra securității naționale și regionale

12 iunie 2020

Comments are off for this post.
#2 Opinia expertului Nicu Popescu – Impactul COVID-19 asupra securității naționale și regionale

CID NATO continuă seria de conferințe online în cadrul cărora discutăm cu experții din domeniul securității, apărării și relațiilor internaționale despre cum pandemia afectează diferite verticale ale securității.
Elena Mârzac, Directoarea Executivă a CID NATO și Nicu Popescu, ex-Ministrul Afacerilor Externe și Integrării Europene a Republicii Moldova, actual – Director al Programului Wider Europe la ECFR, discută despre cum pandemia COVID-19 influențează deciziile în domeniul securității, ce impact are aceasta asupra securității naționale și umane.

Din ce în ce mai mult, evenimentele din ultimele luni au testat conceptul tradițional de securitate națională. Criza dovedește că sistemele de securitate existente nu pot pe deplin proteja cetățenii împotriva unei amenințări „invizibile”, care transcende frontierele, devastează economiile și schimbă condițiile vieții cotidiene. Securitatea națională, politicile guvernamentale și prioritățile economice trebuie sa se adapteze holistic la noul peisaj regional și global de amenințări complexe. Experții constată că:
– Pandemia a afectat relația dintre China și SUA, dar și globalizarea per ansamblu. La fel, pandemia a amplificat operațiunile de dezinformare, actorii principali fiind Rusia și China.
– În următorii ani întreaga lume va fi afectată de o criza economica, care va reduce din capacitățile bugetare ale statelor.
– Statele democratice, în special cele europene, vor reduce cheltuielile în domeniul apărării sub presiunea de a redirecționa fondurile spre domeniul asigurării protecției sociale și sănătății publice. Moldova cheltuie foarte puțin ca % din PIB – ~0.35%, și nu avem nicio garanție de securitatea fiind în afara oricărei alianțe militare sau parteneriate consolidate de asigurare a securității
– Situația epidemiologică din Moldova e mult mai rea decât în alte state asemănătoare ca număr de populatie și teritoriu, ceea ce afectează direct securitatea umană.
– Așa numita „politică echilibrată” de fapt nu există, întrucât oficialii de rang înalt promovează sistematic un mesaj anti-european. Ne aflăm într-o situație fără precedent în istoria politicii externe a Moldovei. Este pentru prima dată când guvernarea nu are relații bune și nu poate beneficia de parteneriate externe nici în Vest, nici în Est.
– Discursul public al primelor persoane din stat afectează enorm relația cu partenerii strategici ai țării.
– Armata este elementul care în timpul crizelor majore intervine sa ajute la gestionarea acestora. Rolul armatei țărilor NATO în combaterea pandemiei a fost foarte vizibil și a demonstrat eficacitate în suportul gestionarii crizei.
– Cu toate că pandemia va schimba prioritățile în diverse domenii, trebuie să ținem cont că geopolitica și problemele de securitate nu vor dispărea și amenințările chiar se pot acutiza. În acest context, e necesar de sporit atenția pentru sectorul de securitate și apărare.
– Avem nevoie de un sector al securității funcțional. Până acum, asistență pe care Moldova a primit-o în acest sens a venit predominant din Occident (NATO, UE, România, SUA etc). Este necesar de consolidat un dialog constructiv și parteneriat predictibil cu țările membre ale UE și NATO pentru a continua eforturile reformării sectorului de securitate.
– Cooperarea armatei naționale cu partenerii strategici e mai avansată decât cea a altor instituții, și ar fi util ca Republica Moldova să intensifice colaborarea externă și a altor instituții (MAI, SIS etc)
– UE nu are vreun interes să fie înconjurată de state care vor falimenta. Din acest motiv, UE ajuta statele din vecinătatea sa. Acest lucru se întâmplă nu datorită, ci în pofida politicii externe dusă de Chișinău în această perioadă.
– Continuă să se accentueze amenințările interne, create de actori străini. Federația Rusă a creat și alimentat conflicte similare în țările cu aspirații Euro-Atlantice – Moldova, Georgia, Ucraina.

Centrul de Informare şi Documentare privind NATO din Republica Moldova (CID NATO) este o instituţie neguvernamentală, care îşi propune să promoveze în beneficiul public valorile şi principiile euro-atlantice, să sprijine cooperarea dintre Moldova şi Alianţa Nord Atlantică, să implementeze obiectivele şi activităţile stabilite în cadrul instrumentelor de cooperare Moldova – NATO, precum şi să informeze opinia publică în legătură cu aceste aspecte.

Pentru alte dialoguri cu experții din domeniu care vor fi organizate în următoarele săptămâni urmăriți pagina noastră de Facebook și Youtube.