I etapă a proiectului ‘Planul Național al Republicii Moldova de implementare a Rezoluției 1325 a Consiliului de Securitate al ONU’

1 noiembrie 2016

Comments are off for this post.
I etapă a proiectului ‘Planul Național al Republicii Moldova de implementare a Rezoluției 1325 a Consiliului de Securitate al ONU’

În perioada 24-28 octombrie 2016 a avut loc prima etapă a proiectului ‘Planul Național al Republicii Moldova de implementare a Rezoluției 1325 a Consiliului de Securitate al ONU’ – proiect realizat cu suportul Ministerului Apărării al Republicii Moldova, în colaborare cu Institutul pentru Securitate Inclusivă (ISI) și Centrul de Informare și Documentare privind NATO din Moldova (CID NATO). Prin acest proiect, ne propunem să asistăm Guvernul Republicii Moldova, cât și reprezentanții societății civile să elaboreze planul național inter-instituțional de implementare a Rezoluției 1325.
Această etapă a fost repartizată în 2 faze: 1) întâlniri bilaterale cu factorii de decizie din cadrul instituțiilor de stat și o ședință cu reprezentanții societății civile din domeniul egalității de gen; 2) un workshop de 3 zile cu implicarea Grupului de Lucru și reprezentanții societății civile, în vederea identificării priorităților pentru elaborarea unui Plan Național de Acțiuni privind implementarea Rezoluției 1325 a Consiliului de Securitate al ONU.
Primul eveniment a fost întâlnirea cu reprezentanții societății civile pentru a discuta disponibilitatea implicării în acest proiect și desigur în elaborarea Planului Național de Acțiuni și a avut loc la data de 24 octombrie, curent. Vorbitorii din cadrul acestui eveniment au fost Jacqueline O’Neill, director al ISI, Ariel Gordon, coordonator de programe, ISI și Asya Varbanova, reprezentant al misiunii UN Women Moldova. Discuțiile s-au purtat în formă de dialog între participanți în scopul de a identifica necesitățile și impedimentele care le întâmpină societatea civilă și nu în ultimul rând, pentru a găsi soluții. În cadrul discuțiilor a fost discutată și Rezoluția 1325 a Consiliului de Securitate al ONU privind Femeile, Pacea și Securitatea, precum și numărul, și importanța Planurilor Naționale existente în alte țări. În urma discutării temei respective au fost identificate următoarele: planul trebuie elaborat în vederea implementării acestuia; în procesul de adoptare a Planului trebuie să fie implicate instituțiile de stat, precum și societatea civilă; partea financiară trebuie să fie asigurată pentru o mai bună realizare a scopurilor propuse într-un astfel de Plan și nu în ultimul rând, un Plan Național de Acțiuni este bine să-l dețină nu doar statele implicate în conflicte. Iar cel mai important, pentru un mai bun impact asupra unui astfel de Plan, este nemijlocit cooperarea dintre toți actorii implicați în procesul de elaborare și ulterior, implicare. În același context au fost identificate un șir de priorități care ar trebui incluse în viitorul Plan. Un subiect aparte a fost Transnistria și nivelul de deschidere pentru un Plan Național de implementare a Rezoluției 1325, iar în acest sens, concluzia de bază a fost că la fel, este nevoie de comunicare la nivel decizional în primul rând.
La data de 24 – 25 octombrie au fost efectuate și un șir de întâlniri bilaterale dintre reprezentanții ISI, CID NATO și diferite instituții de stat, printre care se numără: Ministerul Apărării, Ministerul Muncii, Protecției Sociale și Familiei, Ministerul Justiției, Ministerul Afacerilor Interne, Biroul de Reintegrare și Serviciul Vamal. Scopul acestor întrevederi a fost familiarizarea instituțiilor cu acest proiect și de analiză a nivelului ulterior de implicare a acestora în implementarea proiectului.

Workshopul ‘Elaborarea Planului național de implementare a Rezoluției 1325 a Consiliului de Securitate al ONU’ (26-28 octombrie)
În perioada 26-28 octombrie 2016 a avut loc workshopul ‘Elaborarea Planului național de implementare a Rezoluției 1325 a Consiliului de Securitate al ONU’, care a adunat reprezentanți ai instituțiilor de stat din sectorul de securitate și a societății civile care au tangențe cu dimensiunea gender.
Evenimentul a fost deschis de către Elena Mârzac, Director Executiv CID NATO, care a prezentat proiectul; Viceministrul Apărării al Republicii Moldova, Gheorghe Galbură, care a accentuat importanța unui asemenea Plan, precum și, a Rezoluției 1325, salutând implicarea fiecărei instituții, întrucât un asemenea plan necesită colaborare pe termen lung și Jacqueline O’Neill, Director al Institutului pentru Securitate Inclusivă, care a vorbit despre rolul Inclusive Security în acest proiect și cum urmează Instituția respectivă să se implice.
Activitatea fost organizată cu scopul de a face cunoștință participanților cu procesul de elaborare a unui plan național de implementare a Rezoluției 1325, precum și, de a lua cunoștință cu planurile existente în lume. În vederea indeplinirii acestui prim scop, în cadrul workshopului a participat Dna Zorana Antonijevic, exepert rgional, care a vorbit despre exemplul Serbiei, această țară fiind cea în care societatea civilă este foarte implicată în acest proces, iar PNA al Serbiei a contribuit la înțelegerea subiectelor sensibile legate de gender, unul din cele mai importante fiind violența asupra femeilor, care în prezent este foarte bine mediatizat și discutat atât la nivel local, cât și regional. Dna Sabine Freizer, Consilier pentru Pace și Guvernare Regională a UN Women, la rândul ei, a explicat ce reprezintă Rezoluția 1325, pilonii și descrierea acestora, precum și, a vorbit despre exemplele Georgiei, Ucrainei și alte state, ce ar trebui luate în considerație și de urmat. Alți vorbitori și principalii experți, care reprezintă Institutul pentru Securitate Inclusivă și care au avut ca obiectiv îndeplinirea, în mare parte, a scopului menționat anterior, au fost Jacqueline O’Neill, director al ISI și Ariel Gordon, coordonator de programe în cadrul acestui Institut. Un alt țel al acestei activități a fost identificarea lacunelor în legislația națională și internațională, un raport privind identificarea acestor lacune fiind prezentat de către Dl. Vadim Vieru, consultant juridic. Dumnealui a evaluat standardele naționale și internaționale pe domeniul egalității de gen în sectorul de apărare și securitate. Iar cele mai importante domenii discutate cu privire la acest raport au fost constatările depistate și ulterior, recomandările. Un alt subiect de discuție a fost Strategia pentru asigurarea egalității între femei și bărbați în Republica Moldova, pentru anii 2017 – 2021 și mai exact, domeniul promovării egalității de gen în sectorul de securitate și apărare, vorbitor pentru această temă fiind Dna Natalia Albu din cadrul Academiei Militare a Forțelor Armate ‘Alexandru cel Bun’. Elena Țarălungă (Ministerul Apărării) a avut o prezentare despre desfăşurarea procesului de autoevaluare inter-instituţională pe dimensiunea de gen în sectorul de securitate şi apărare naţională. Reieșind din această temă, au fost abordate mai multe subiecte precum: etapele procesului de implementare a RCSONU 1325 la nivel național care sunt a) desfăşurarea procesului de autoevaluare inter-instituţională pe dimensiunea gender în sectorul de securitate şi apărare naţională; b)elaborarea Planului Naţional de Acţiuni cu privire la implementarea RCSONU 1325; c) implementarea propriu-zisă a Planului Naţional de Acţiuni cu privire la RCSONU 1325. Dna Țarălungă a discutat și despre documentele de politici naţionale care includ implementarea Rezoluţiei 1325 și implicarea instituțiilor de stat, organizațiilor internaționale și societății civile în procesul de autoevaluare.
Pe lângă activitățile care au avut ca scop prioritar informarea și documentarea participanților, în aceste 3 zile au fost organizate și un șir de exerciții de identificare a lacunelor existente în legislația Republicii Moldova cu privire la subiectele tangențiale dimensiunii gender, identificarea provocărilor principale care se află la rădăcina problemelor de securitate, analiza principalelor cauze și efecte a acestor provocări și nu în ultimul rând identificarea soluțiilor necesare în vederea ameliorării și înlăturării acestora.

Pentru mai multe informații cu referire la acest proiect, vă rugăm să ne contactați la adresa de email ana.prohnitchi@infocenter.md sau la nr. de tel. 022 57 78 24.

ce2_1714

_ce20905

ce2_0792

ce2_0822

ce2_0838

ce2_0853

ce2_0948

ce2_0994

ce2_1124

ce2_1129

ce2_1138

ce2_1202

ce2_1215

ce2_1226

ce2_1291

ce2_1327

ce2_1344

ce2_1355

ce2_1395

ce2_1403

ce2_1446

ce2_1459

ce2_1552

ce2_1565

ce2_1591

ce2_1635

ce2_1665

ce2_1672

ce2_1677

ce2_1714

ce2_1734

ce2_1824

ce2_1904

ce2_1932

nato