Rezumatul forumului de discuții: Summit-urile G7, NATO, summit-ul Biden-Putin și repercusiuni asupra securității naționale a Republicii Moldova
La data de 25 iunie, Centrul de Informare și Documentare privind NATO în Moldova (CID NATO) a organizat un forum de discuții pe subiectul ”Summit-urile G7, NATO, summit-ul Biden-Putin și repercusiuni asupra securității naționale a Republicii Moldova” unde au fost invitați experți naționali și internaționali, reprezentanți ai Ambasadelor țărilor NATO acreditate în Republica Moldova, reprezentanți ai instituțiilor guvernamentale, mediul academic și studenți.
La începutul activității, E.S. Kestutis Kudzmanas, Ambasador Extraordinar și Plenipotențiar al Republicii Lituania în Republica Moldova, Ambasada punct de contact NATO în Republica Moldova, a deschis forumul de discuții unde a menționat ca în Republica Moldova, societățile civile au un rol foarte important de a promova interesele naționale prin prisma activităților de diplomație publică și promovare a organizațiilor internaționale care sunt leaderi în arena internațională. De asemenea, Excelența Sa a menționat importanța declarației finale, și în special punctul 14 din declarație, pentru Republica Moldova și pașii care urmează să fie făcuți pe plan național și internațional.
Elena Marzac, Directoare Executivă CID NATO a prezentat pe scurt ce presupune Noua Strategie 2030 si cum vom putea fi implicate statele partenere pe viitor. Plus a menționat despre importanța declarației Summitului NATO pentru înțelegerea modului de percepere a RM de către Alianță, dar si să înțelegem care este relația cu Federația Rusă. Toate acestea căpătând o semnificație majora atunci când țara noastră își propune revederea sistemului de securitate si elaborarea documentelor strategice in domeniu.
In Articolul 14, din comunicatul final Chișinăul este pus în contextul acțiunilor Rusiei și în compania Ucrainei și Georgiei, celelalte state cu aspirații democratice, cu pași importanți spre reformă, care își doresc să devină membri ai NATO și UE
Astfel, NATO și statele membre semnatare ale documentului reiterează “sprijinul pentru integritatea teritorială și suveranitatea Ucrainei, Georgiei și Republicii Moldova, în granițele lor recunoscute internațional, și “fac apel la Rusia să își retragă trupele staționate pe teritoriul celor trei state fără consimțământul acestora”, potrivit angajamentelor sale internaționale.
Un alt moment important este și continuarea angajamentului de a sprijini “reformele democratice din Republica Moldova” și să furnizeze “asistență prin Inițiativa de consolidare a capacității de apărare.”(DCBI)
Iulian Fota, Directorul general al Institutului Diplomatic Român, a vorbit despre faptul ca toate țările membre a alianței NATO dar și Uniunii Europene se află acum la un moment de răscruce, care duce la necesitatea adaptării din punct de vedere tehnologic. După o perioadă lungă de restricții cauzate de COVID-19, aceste 3 summit-uri erau necesare pentru ca liderii mondiali să discute problemele și amenințările actuale. Astfel, în cadrul Summit-ului NATO s-a luat decizia de elaborare a conceptului NATO 2030 pentru prevenirea riscurilor și amenințărilor. De asemenea, în cadrul Conceptului NATO 2030 va fi elaborat un capitol separat despre cooperarea cu țările partenere, unde face parte și Republica Moldova, care va fi scris împreună cu țările partenere. În acest mod, Republica Moldova are oportunitatea să-și consolideze cooperarea cu NATO.
Viorel Cibotaru, Directorul Institutului European de Studii Politice din Moldova, co-fondator CID NATO a menționat că punctul 14 din Declarația Finală a Summit-ului NATO din Bruxelles, demonstrează poziția alianței și suportul pentru Republica Moldova. Astfel, Republica Moldova are nevoie să elaboreze o foaie de parcurs pentru reforma democratică și reforma securității naționale. Declarația finală explicit spune despre importanța suveranității și integrității teritoriale a Republicii Moldova, Ucraina și Georgia. Adaptarea și ajustarea la găsirea posibilităților de dezvoltare și soluționare a problemelor și amenințărilor Republicii Moldova, prin reformarea strategiilor de securitate, combaterea corupției și reforma democratică poate fi efectuată prin eforturi comune și colaborare colectivă cu Ucraina și Georgia. Toate aceste eforturi vor duce la un dialog cu Federația Rusă pentru soluționarea conflictului Transnistrean, dezamorsarea conflictului Ucrainean și din Georgia. Toate aceste programe trebuie să fie implementate mai ales că există și susținerea NATO prin prisma declarației finale.
Alla Roșca, doctor habilitat, cercetătoare asociată la Edgewater Research LLC, co-fondatoare CID NATO în cadrul forumului de discuții a pus accent pe summit-ul Biden – Putin și repercusiuni asupra securității internaționale dar și naționale. Mai întâi de toate, Alla Roșca a menționat că întrevederea Biden-Putin a fost un exemplu pentru toți a regulilor de diplomație. În cadrul întrevederii, ambii lideri ai puterilor nucleare, au promovat mesajele și interesele naționale și dovadă de respect față de interesele concurentului pe plan mondial. În lupta marilor puteri este mereu un mesaj puternic pentru țările în curs de dezvoltare așa ca Republica Moldova. Astfel, este important ca Republica Moldova să parcurgă drumul reformelor democratice, lupta cu corupția și poziționarea pe plan internațional cu o viziune și direcție clară.
La sfârșitul activității, în urma intervențiilor și altor experți s-a concluzionat că pentru Republica Moldova este timpul potrivit pentru a întreprinde acțiuni de poziționare pe plan internațional cu o direcție bine definită, cu pași siguri pentru reformarea sectorului de apărare și securitate, reforma politică și deschiderea dialogului pe plan internațional cu partenerii strategici.